Art-rock (арт-рок)
јрт-рок (art-rock - в≥д англ. art - мистецтво)- сплав елемент≥в рока, академ≥чноњ музики ("класичноњ" ≥ сучасноњ) ≥ джазу, а також р≥зних нац≥ональних музичних культур. ѕор¤д з "арт-роком" уживаютьс¤ так≥ пон¤тт¤, ¤к прогресивний рок, симфо-рок, класик-рок, барокко-рок, техно-рок ≥ ≥н., однак вони представл¤ютьс¤ б≥льш вузькими або, навпроти, б≥льш розпливчастими.
¬иникненн¤ арт-року було п≥дготовлено ретро-тенденц≥¤ми в академ≥чн≥й музиц≥ 20-30-х рок≥в ’’ стол≥тт¤, джазовим неокласицизмом 30-50-х. Ќаприк≥нц≥ 60-х освоювати величезну культурну спадщину "св≥ту батьк≥в" почали рокери, ще недавно вс≥ма силами намагалис¤ в≥д нього в≥дмежуватис¤.
јрт-рок бере св≥й початок у середовищ≥ лондонського андерграунда другоњ половини 60-х, у надрах британськоњ психодел≥ки з њњ "закритою" клубною атмосферою й ≥нтересом до всього ≥нтелектуального, ф≥лософського, витонченого, експериментаторського. —аме з ц≥Їњ студенческо-артистичного середовища вийшли PINK FLOYD, KING CRIMSON, SOFT MACHINE ≥ ≥н. " ристал≥зац≥¤" арт-року була зв'¤зана з визначеним пер≥одом творчого пошуку, у процес≥ ¤кого чималу роль з≥грали окрем≥ групи ≥ виконавц≥, у тому числ≥ значим≥ ≥ дл¤ хард-року (CREAM, JIMI HENDRIX EXPERIENCE, SAVOY BROWN ≥ ≥н.). ƒжерела арт-року можна знайти в п≥зньому (1965-1970) творчост≥ THE BEATLES - вони багато експериментували з≥ звучанн¤м окремих акустичних ≥нструмент≥в ≥ ц≥лих симфон≥чних склад≥в, одними з перших застосували багат≥ можливост≥ синтезатора, застосовували незвичайн≥ саунд-еффект≥ ≥ способи звукозапису, ускладнювали ладогармон≥чну мову ≥ форму композиц≥й, використовували цитати з "класики". —л≥д зазначити ≥ творч≥сть американських виконавц≥в - дуету SIMON & GARFUNKEL, групи VELVET UNDERGROUND ≥ ≥н. ќбробками "стародавн≥х" твор≥в дл¤ нових ≥нструмент≥в (синтезатор Moog) захопилис¤ композитори-профес≥онали (альбом "Switched On Bach" ”олтера арлоса, 1968). ” рок-музику теж приход¤ть виконавц≥ з профес≥йним ≥ нап≥впрофес≥йним музичною осв≥тою. —еред арт-рокер≥в це ≈дд≥ ƒжобсон, ерр≥ ћ≥ннеар, –обб≥ —тейнхардт, –≥к ”ейкман, –оберт ‘рипп , ≥т ≈мерсон ≥ ≥н. Ѕезпосередньою предтечею стилю стала британська група MOODY BLUES, одн≥Їњ з перших (пор¤д з BEATLES) використавша можливост≥ симфон≥чного оркестру ("Days Of Future Passed", 1967). ” числ≥ перших арт-групп варто назвати PROCOL HARUM (ман≥фестом арт-року став њхн≥й альбом 1967 року, де в композиц≥њ "A Whiter Shade Of Pale" процитована тема Ѕаха). ” той же час де¤к≥ з великих представник≥в арт-року не в≥дразу визначилис¤ з≥ стилем - так, перший експериментаторський альбом PINK FLOYD ("The Piper At The Gates Of Dawn", 1967) мав електронно-пс≥ходел≥чне "нахиленн¤", дебютний диск JETHRO TULL ("This Was", 1968) був витриманий у блюзов≥й стил≥стиц≥. як самост≥йний напр¤мок арт-рок оформивс¤ до 1968-69 рок≥в в јнгл≥њ, коли вийшли перш≥ альбоми NICE ("The Thoughts Of EmerList And DavJack"), CARAVAN, SOFT MACHINE, YES (однойменн≥) ≥ VAN DER GRAAF GENERATOR ("Aerosol Gray Machine"), перший арт-роков≥й диск JETHRO TULL ("Stand Up"), а також дебютн≥ роботи GENESIS ("From Genesis To Revelation"), KING CRIMSON ("In The Court Of The Crimson King") ≥ ≥н. ” 1970 побачили св≥т перш≥ (однойменн≥) альбоми англ≥йських груп GENTLE GIANT, ELP, SUPERTRAMP, BARCLAY JAMES HARVEST, голландськоњ FOCUS ("In And Out Of Focus") ≥ ≥н. —еред б≥льш п≥зн≥х представник≥в арт-рока можна назвати також британськ≥ групи ELO, ROXY MUSIC, CAMEL, BE-BOP DELUXE, ALAN PARSONS PROJECT, UK, SKY, ASIA, MARILLION, а також англо-французьку GONG ≥ н≥мецьку ELOY, американськ≥ –јVLќV' DOG, KANSAS ≥ ≥н. —амост≥йн≥сть знаход¤ть напр¤мки, що групуютьс¤ по територ≥ально-≥дейному принцип≥ ("кентерберийский рок", н≥мецький "краут-рок"); ¤к маргинальне в≥дгалуженн¤ арт-року формуЇтьс¤ рух Rock In Opposition (RIO), що знаходитьс¤ на самому стику арта, джазу й авангарду (британська HENRY COW, а також багато неангломовних груп). ”с≥ ц≥ колективи пропонували своњ, часом один на одного зовс≥м не схож≥ вар≥ац≥њ на тему арт-року. ѕроте, творче кредо арт-року можна визначити ¤к звертанн¤ до "нерокових" шар≥в св≥товоњ музичноњ культури. јсим≥л¤ц≥¤ й адаптац≥¤ елемент≥в ц≥Їњ культури йшла в≥дразу в дек≥лькох напр¤мках. ѕо-перше, широко використовувалис¤ оркестрово-акустичн≥ ≥нструменти ≥ њхн≥ синтезован≥ тембри, що ≥м≥тують, (струнний, духов≥, орган, стародавн≥ ≥нструменти типу лютн≥ й ≥н.), а саунд у ц≥лому т¤ж≥в до "классичност≥", ур≥вноваженост≥, прозорост≥ (дл¤ арта не характерний ритм≥чний драйв ≥ "важкий" саунд). ѕо-друге, звертанн¤ до "класики" виливалос¤ у використанн≥ цитат, фрагмент≥в "чужих" твор≥в, а ≥нод≥ й повну переробку "стародавн≥х" твор≥в на новий лад (типовий приклад - "Pictures At Exhibition" ELP). ѕо-третЇ, арт-рокери у своњй власн≥й музиц≥ застосовували вироблен≥ академ≥чною традиц≥Їю прийоми викладу ≥ розвитку музичного матер≥алу (пол≥фон≥чн≥, елементи сонатноњ розробки й ≥н.), а також "класичн≥" форми ≥ жанри (серед них - фуга, сюњта, соната, симфон≥чна поема, опера) - варто назвати, наприклад, "The Six Wives Of Henry The VIII" –≥ка ”ейкмана. ѕо-четверте, арт-музиканти ≥нод≥ прагнули ц≥лком в≥дтворити стил≥стику й образно-духовний лад музики р≥зних епох ≥ культур (середньов≥чч¤, –енесансу, барокко, класицизму XVIII стол≥тт¤, романтизму, сучасного академ≥чного авангарду, фольклору р≥зних традиц≥й) - тут можна згадати "барочних" PROCOL HARUM, "ренесансних" GENTLE GIANT, фолк-ориентированн≥х JETHRO TULL. Ќа рубеж≥ 60-70-х складаЇтьс¤ жанр "концептуального альбому", своЇр≥дноњ "великоњ форми" у дол≥, що поЇднуЇ музичний ≥ поетичний матер≥ал у Їдине ц≥ле за допомогою лейтмотив≥в, реприз, наскр≥зного драматург≥чного розвитку, сюжетики й ≥н. (п≥онерами тут теж стали THE BEATLES з њх альбомом "Sgt. –ерреr's Lonely Hearts Club Band", 1967). ѕерша половина 70-х рр. стала часом розкв≥ту стилю, його "класичним" пер≥одом. ќднак наприк≥нц≥ 70-х - початку 80-х арт-роковий рух п≥шов на пад≥нн¤. Ќезважаючи на висок≥ художн≥ досто≥нства , арт-рок залишавс¤ музикою досить ел≥тарною; в≥н не був зв'¤заний з ¤кою-небудь соц≥альною платформою, не був "рупором" покол≥нь, що бунтують, ¤к рок-н-рол ≥ панк-рок, не був наст≥льки демократичний, ¤к хард-рок ≥ блюз... ¬≥дх≥д в≥д "корен≥в" дол≥ - в област≥ музичноњ мови ≥ взагал≥ характерноњ дл¤ рок-н-ролу (у широкому зм≥ст≥ слова) високоњ "енергетичност≥" - не м≥г не позначитис¤ на масовому слухацькому ≥нтерес≥. Ќе витримавши напору панку ≥ диско, арт-рок, ¤к ≥ багато ≥нших напр¤мк≥в 70-х, поступивс¤ м≥сцем новим напр¤мкам. ќстанньою великою роботою в арт-роц≥ 70-х рр. можна вважати подв≥йний альбом "The Wall" (1979) групи PINK FLOYD, останн≥м великим арт-коллективом, що по¤вились у друг≥й половин≥ 70-х - британську групу UK, що про≥снувала усього лише б≥л¤ двох рок≥в. Ѕагато арт-груп або розпалис¤, або зм≥нили св≥й стиль в≥дпов≥дно до нових в≥¤нь. ѕершоњ, вже в 1974 роц≥, оголосила про припиненн¤ творчоњ д≥¤льност≥ KING CRIMSON; у 1976, прагнучи привернути увагу масовоњ аудитор≥њ, зм≥нили своЇ звучанн¤ GENTLE GIANT; у стил≥стиц≥ групи GENESIS (багато в чому в зв'¤зку з≥ зм≥ною складу) також нам≥тилас¤ виразна тенденц≥¤ до "демократизац≥њ". «'¤вл¤Їтьс¤ так називана "комерц≥йна" р≥зновид арт-рока (ELO, SUPERTRAMP, ASIA ≥ ≥н.), у ¤к≥й "кор≥нн≥" ознаки арт-рока (звертанн¤ до "класики", використанн¤ симфон≥чних склад≥в, синтезатор≥в ≥ акустичних ≥нструмент≥в, елемент≥в великих форм ≥ ≥н.) ¤к би вихолощуютьс¤, знаход¤ть функц≥ю "декоруючих". Ќа початку 80-х арт-рок випробував д≥йсну кризу. « "першопрох≥дник≥в" лише PINK FLOYD продовжували дотримувати колишньоњ стил≥стики, однак ≥ њхн≥й творчий шл¤х п≥сл¤ виходу альбому "The Final Cut" (1983) тимчасово перервавс¤. —тиль одн≥Їњ з де¤ких нових арт-групп, що з'¤вилис¤ в 80-≥, - MARILLION - був занадто очевидно (аж до запозичень) зв'¤заний з≥ стилем GENESIS. ” таких альбомах найб≥льших арт-групп "старшого покол≥нн¤", ¤к "Drama" групи YES (1980), "A" JETHRO TULL (1980), "Discipline" що в≥дродилис¤ KING CRIMSON (1981) ч≥тко простежувалас¤ тенденц≥¤ до "жорсткост≥" звучанн¤, ч≥ткоњ метричност≥(нер≥дко нав≥ть танцювальност≥), звертанню до простих п≥сенних форм, використанню електронних тембр≥в ≥ спрощенню музичноњ мови. –азом з тим, ≥дењ арта продовжували розвиватис¤ в рамках руху Rock In Opposition (UNIVERS ZERO, сольна творч≥сть учасник≥в HENRY COW ≥ ≥н.) ≥ його в≥дгалуженн¤ zeuhl (французька MAGMA), що впритул стул¤ютьс¤ з авангардом. «алишивс¤ в≥рний принципам арт-рока (аж до д≥йсного часу) ≥ ѕ≥тер ’емм≥лл, що був л≥дером групи VAN DER GRAAF GENERATOR, що нин≥ працюЇ сольно. Ќа рубеж≥ 80-90-х групи YES, JETHRO TULL (ледве ран≥ше - ELP) ≥ де¤к≥ ≥нш≥ групи прийн¤ли р≥шенн¤ повернутис¤ до б≥льш традиц≥йного арт-звучанн¤ (на новому, зрозум≥ло, витку); KING CRIMSON же продовжили експерименти в новому напр¤мку ("третЇ скликанн¤" 1994 року). —ьогодн≥ в сфер≥ арт-року усп≥шно працюють не т≥льки гранди, але ≥ нов≥ проекти (ANEKDOTEN, ARS NOVA, ECHOLYN, THE FLOWER KINGS, GLASS HAMMER, S–ќ ≈' BEARD ≥ ≥н.). ¬плив арт-рока ви¤вл¤Їтьс¤ в стил≥стиц≥ самих р≥зних направлениий, в≥д пост-панка до индастриала, в≥д металу до "готики", у сольн≥й творчост≥ екс-хард-рокеров –ичи Ѕлекмора, –оберта ѕланта ≥ багатьох ≥нших музикант≥в. ќхоче запозичаЇ елементи арт-рока ≥ поп-музика.
лючов≥ артисти й альбоми:
|