Art-rock (арт-рок)

јрт-рок (art-rock - в≥д англ. art - мистецтво)- сплав елемент≥в рока, академ≥чноњ музики ("класичноњ" ≥ сучасноњ) ≥ джазу, а також р≥зних нац≥ональних музичних культур. ѕор¤д з "арт-роком" уживаютьс¤ так≥ пон¤тт¤, ¤к прогресивний рок, симфо-рок, класик-рок, барокко-рок, техно-рок ≥ ≥н., однак вони представл¤ютьс¤ б≥льш вузькими або, навпроти, б≥льш розпливчастими. ¬иникненн¤ арт-року було п≥дготовлено ретро-тенденц≥¤ми в академ≥чн≥й музиц≥ 20-30-х рок≥в ’’ стол≥тт¤, джазовим неокласицизмом 30-50-х. Ќаприк≥нц≥ 60-х освоювати величезну культурну спадщину "св≥ту батьк≥в" почали рокери, ще недавно вс≥ма силами намагалис¤ в≥д нього в≥дмежуватис¤.

ќдин з найв≥дом≥ших гурт≥в, що працював у стил≥ арт-року - King Crimson

јрт-рок бере св≥й початок у середовищ≥ лондонського андерграунда другоњ половини 60-х, у надрах британськоњ психодел≥ки з њњ "закритою" клубною атмосферою й ≥нтересом до всього ≥нтелектуального, ф≥лософського, витонченого, експериментаторського. —аме з ц≥Їњ студенческо-артистичного середовища вийшли PINK FLOYD, KING CRIMSON, SOFT MACHINE ≥ ≥н. " ристал≥зац≥¤" арт-року була зв'¤зана з визначеним пер≥одом творчого пошуку, у процес≥ ¤кого чималу роль з≥грали окрем≥ групи ≥ виконавц≥, у тому числ≥ значим≥ ≥ дл¤ хард-року (CREAM, JIMI HENDRIX EXPERIENCE, SAVOY BROWN ≥ ≥н.). ƒжерела арт-року можна знайти в п≥зньому (1965-1970) творчост≥ THE BEATLES - вони багато експериментували з≥ звучанн¤м окремих акустичних ≥нструмент≥в ≥ ц≥лих симфон≥чних склад≥в, одними з перших застосували багат≥ можливост≥ синтезатора, застосовували незвичайн≥ саунд-еффект≥ ≥ способи звукозапису, ускладнювали ладогармон≥чну мову ≥ форму композиц≥й, використовували цитати з "класики". —л≥д зазначити ≥ творч≥сть американських виконавц≥в - дуету SIMON & GARFUNKEL, групи VELVET UNDERGROUND ≥ ≥н. ќбробками "стародавн≥х" твор≥в дл¤ нових ≥нструмент≥в (синтезатор Moog) захопилис¤ композитори-профес≥онали (альбом "Switched On Bach" ”олтера  арлоса, 1968). ” рок-музику теж приход¤ть виконавц≥ з профес≥йним ≥ нап≥впрофес≥йним музичною осв≥тою. —еред арт-рокер≥в це ≈дд≥ ƒжобсон,  ерр≥ ћ≥ннеар, –обб≥ —тейнхардт, –≥к ”ейкман, –оберт ‘рипп ,  ≥т ≈мерсон ≥ ≥н.

Ѕезпосередньою предтечею стилю стала британська група MOODY BLUES, одн≥Їњ з перших (пор¤д з BEATLES) використавша можливост≥ симфон≥чного оркестру ("Days Of Future Passed", 1967). ” числ≥ перших арт-групп варто назвати PROCOL HARUM (ман≥фестом арт-року став њхн≥й альбом 1967 року, де в композиц≥њ "A Whiter Shade Of Pale" процитована тема Ѕаха). ” той же час де¤к≥ з великих представник≥в арт-року не в≥дразу визначилис¤ з≥ стилем - так, перший експериментаторський альбом PINK FLOYD ("The Piper At The Gates Of Dawn", 1967) мав електронно-пс≥ходел≥чне "нахиленн¤", дебютний диск JETHRO TULL ("This Was", 1968) був витриманий у блюзов≥й стил≥стиц≥. як самост≥йний напр¤мок арт-рок оформивс¤ до 1968-69 рок≥в в јнгл≥њ, коли вийшли перш≥ альбоми NICE ("The Thoughts Of EmerList And DavJack"), CARAVAN, SOFT MACHINE, YES (однойменн≥) ≥ VAN DER GRAAF GENERATOR ("Aerosol Gray Machine"), перший арт-роков≥й диск JETHRO TULL ("Stand Up"), а також дебютн≥ роботи GENESIS ("From Genesis To Revelation"), KING CRIMSON ("In The Court Of The Crimson King") ≥ ≥н.

” 1970 побачили св≥т перш≥ (однойменн≥) альбоми англ≥йських груп GENTLE GIANT, ELP, SUPERTRAMP, BARCLAY JAMES HARVEST, голландськоњ FOCUS ("In And Out Of Focus") ≥ ≥н. —еред б≥льш п≥зн≥х представник≥в арт-рока можна назвати також британськ≥ групи ELO, ROXY MUSIC, CAMEL, BE-BOP DELUXE, ALAN PARSONS PROJECT, UK, SKY, ASIA, MARILLION, а також англо-французьку GONG ≥ н≥мецьку ELOY, американськ≥ –јVLќV' DOG, KANSAS ≥ ≥н.

—амост≥йн≥сть знаход¤ть напр¤мки, що групуютьс¤ по територ≥ально-≥дейному принцип≥ ("кентерберийский рок", н≥мецький "краут-рок"); ¤к маргинальне в≥дгалуженн¤ арт-року формуЇтьс¤ рух Rock In Opposition (RIO), що знаходитьс¤ на самому стику арта, джазу й авангарду (британська HENRY COW, а також багато неангломовних груп). ”с≥ ц≥ колективи пропонували своњ, часом один на одного зовс≥м не схож≥ вар≥ац≥њ на тему арт-року.

ѕроте, творче кредо арт-року можна визначити ¤к звертанн¤ до "нерокових" шар≥в св≥товоњ музичноњ культури. јсим≥л¤ц≥¤ й адаптац≥¤ елемент≥в ц≥Їњ культури йшла в≥дразу в дек≥лькох напр¤мках. ѕо-перше, широко використовувалис¤ оркестрово-акустичн≥ ≥нструменти ≥ њхн≥ синтезован≥ тембри, що ≥м≥тують, (струнний, духов≥, орган, стародавн≥ ≥нструменти типу лютн≥ й ≥н.), а саунд у ц≥лому т¤ж≥в до "классичност≥", ур≥вноваженост≥, прозорост≥ (дл¤ арта не характерний ритм≥чний драйв ≥ "важкий" саунд). ѕо-друге, звертанн¤ до "класики" виливалос¤ у використанн≥ цитат, фрагмент≥в "чужих" твор≥в, а ≥нод≥ й повну переробку "стародавн≥х" твор≥в на новий лад (типовий приклад - "Pictures At Exhibition" ELP). ѕо-третЇ, арт-рокери у своњй власн≥й музиц≥ застосовували вироблен≥ академ≥чною традиц≥Їю прийоми викладу ≥ розвитку музичного матер≥алу (пол≥фон≥чн≥, елементи сонатноњ розробки й ≥н.), а також "класичн≥" форми ≥ жанри (серед них - фуга, сюњта, соната, симфон≥чна поема, опера) - варто назвати, наприклад, "The Six Wives Of Henry The VIII" –≥ка ”ейкмана. ѕо-четверте, арт-музиканти ≥нод≥ прагнули ц≥лком в≥дтворити стил≥стику й образно-духовний лад музики р≥зних епох ≥ культур (середньов≥чч¤, –енесансу, барокко, класицизму XVIII стол≥тт¤, романтизму, сучасного академ≥чного авангарду, фольклору р≥зних традиц≥й) - тут можна згадати "барочних" PROCOL HARUM, "ренесансних" GENTLE GIANT, фолк-ориентированн≥х JETHRO TULL.

Ќа рубеж≥ 60-70-х складаЇтьс¤ жанр "концептуального альбому", своЇр≥дноњ "великоњ форми" у дол≥, що поЇднуЇ музичний ≥ поетичний матер≥ал у Їдине ц≥ле за допомогою лейтмотив≥в, реприз, наскр≥зного драматург≥чного розвитку, сюжетики й ≥н. (п≥онерами тут теж стали THE BEATLES з њх альбомом "Sgt. –ерреr's Lonely Hearts Club Band", 1967).

ѕерша половина 70-х рр. стала часом розкв≥ту стилю, його "класичним" пер≥одом. ќднак наприк≥нц≥ 70-х - початку 80-х арт-роковий рух п≥шов на пад≥нн¤. Ќезважаючи на висок≥ художн≥ досто≥нства , арт-рок залишавс¤ музикою досить ел≥тарною; в≥н не був зв'¤заний з ¤кою-небудь соц≥альною платформою, не був "рупором" покол≥нь, що бунтують, ¤к рок-н-рол ≥ панк-рок, не був наст≥льки демократичний, ¤к хард-рок ≥ блюз... ¬≥дх≥д в≥д "корен≥в" дол≥ - в област≥ музичноњ мови ≥ взагал≥ характерноњ дл¤ рок-н-ролу (у широкому зм≥ст≥ слова) високоњ "енергетичност≥" - не м≥г не позначитис¤ на масовому слухацькому ≥нтерес≥. Ќе витримавши напору панку ≥ диско, арт-рок, ¤к ≥ багато ≥нших напр¤мк≥в 70-х, поступивс¤ м≥сцем новим напр¤мкам.

ќстанньою великою роботою в арт-роц≥ 70-х рр. можна вважати подв≥йний альбом "The Wall" (1979) групи PINK FLOYD, останн≥м великим арт-коллективом, що по¤вились у друг≥й половин≥ 70-х - британську групу UK, що про≥снувала усього лише б≥л¤ двох рок≥в. Ѕагато арт-груп або розпалис¤, або зм≥нили св≥й стиль в≥дпов≥дно до нових в≥¤нь. ѕершоњ, вже в 1974 роц≥, оголосила про припиненн¤ творчоњ д≥¤льност≥ KING CRIMSON; у 1976, прагнучи привернути увагу масовоњ аудитор≥њ, зм≥нили своЇ звучанн¤ GENTLE GIANT; у стил≥стиц≥ групи GENESIS (багато в чому в зв'¤зку з≥ зм≥ною складу) також нам≥тилас¤ виразна тенденц≥¤ до "демократизац≥њ". «'¤вл¤Їтьс¤ так називана "комерц≥йна" р≥зновид арт-рока (ELO, SUPERTRAMP, ASIA ≥ ≥н.), у ¤к≥й "кор≥нн≥" ознаки арт-рока (звертанн¤ до "класики", використанн¤ симфон≥чних склад≥в, синтезатор≥в ≥ акустичних ≥нструмент≥в, елемент≥в великих форм ≥ ≥н.) ¤к би вихолощуютьс¤, знаход¤ть функц≥ю "декоруючих".

Ќа початку 80-х арт-рок випробував д≥йсну кризу. « "першопрох≥дник≥в" лише PINK FLOYD продовжували дотримувати колишньоњ стил≥стики, однак ≥ њхн≥й творчий шл¤х п≥сл¤ виходу альбому "The Final Cut" (1983) тимчасово перервавс¤. —тиль одн≥Їњ з де¤ких нових арт-групп, що з'¤вилис¤ в 80-≥, - MARILLION - був занадто очевидно (аж до запозичень) зв'¤заний з≥ стилем GENESIS. ” таких альбомах найб≥льших арт-групп "старшого покол≥нн¤", ¤к "Drama" групи YES (1980), "A" JETHRO TULL (1980), "Discipline" що в≥дродилис¤ KING CRIMSON (1981) ч≥тко простежувалас¤ тенденц≥¤ до "жорсткост≥" звучанн¤, ч≥ткоњ метричност≥(нер≥дко нав≥ть танцювальност≥), звертанню до простих п≥сенних форм, використанню електронних тембр≥в ≥ спрощенню музичноњ мови. –азом з тим, ≥дењ арта продовжували розвиватис¤ в рамках руху Rock In Opposition (UNIVERS ZERO, сольна творч≥сть учасник≥в HENRY COW ≥ ≥н.) ≥ його в≥дгалуженн¤ zeuhl (французька MAGMA), що впритул стул¤ютьс¤ з авангардом. «алишивс¤ в≥рний принципам арт-рока (аж до д≥йсного часу) ≥ ѕ≥тер ’емм≥лл, що був л≥дером групи VAN DER GRAAF GENERATOR, що нин≥ працюЇ сольно.

Ќа рубеж≥ 80-90-х групи YES, JETHRO TULL (ледве ран≥ше - ELP) ≥ де¤к≥ ≥нш≥ групи прийн¤ли р≥шенн¤ повернутис¤ до б≥льш традиц≥йного арт-звучанн¤ (на новому, зрозум≥ло, витку); KING CRIMSON же продовжили експерименти в новому напр¤мку ("третЇ скликанн¤" 1994 року).

—ьогодн≥ в сфер≥ арт-року усп≥шно працюють не т≥льки гранди, але ≥ нов≥ проекти (ANEKDOTEN, ARS NOVA, ECHOLYN, THE FLOWER KINGS, GLASS HAMMER, S–ќ ≈' BEARD ≥ ≥н.). ¬плив арт-рока ви¤вл¤Їтьс¤ в стил≥стиц≥ самих р≥зних направлениий, в≥д пост-панка до индастриала, в≥д металу до "готики", у сольн≥й творчост≥ екс-хард-рокеров –ичи Ѕлекмора, –оберта ѕланта ≥ багатьох ≥нших музикант≥в. ќхоче запозичаЇ елементи арт-рока ≥ поп-музика.

 лючов≥ артисти й альбоми:
PROCOL HARUM "Procol Harum" (1967)
KING CRIMSON "In The Court Of The Crimson King" (1969)
ELP "Pictures At Exhibition" (1971)
PINK FLOYD "The Dark Side Of The Moon" (1973)
YES "Tales From Topographic Oceans" (1973)
GENESIS "The Lamb Lies Down On Broadway" (1974)

Hosted by uCoz